Here is the interview Kristian Skylstad on my work this summer for the Norwegian art magazine Billedkunst.
FETT magazine
Fornemmelsen av en mor i FETT 03/17 av Maya Økland.
Review in Vårt Land by And Bamle Fjelaug
Magefølelsen i Vårt Land av Ane Bamle Fjelaug.
Publicerat at the Hasselblad Center
My book “Dust Catches Light” (Journal, 2011) is a part of the exhibition PUBLISHED – Photo Books in Sweden' at Hasselblad Center is the first exhibition highlighting the photo book in Sweden. Two hundred books have been selected for the exhibition, based on three themes: Society, The Self, and The Image."
Curator: Niclas Östlind, Valand Academy, i samarbete med Elsa Modin och Louise Wolthers, Hasselbladstiftelsen.
---
"'PUBLICERAT – Fotoboken i Sverige' på Hasselblad Center er den første utstillingen som belyser fotobokens historie i Sverige. Utstillingen viser 200 fotobøker og min bok “Dust Catches Light” (Journal, 2011) er en av de.
Curator: Niclas Östlind, Valand Academy, i samarbete med Elsa Modin och Louise Wolthers, Hasselbladstiftelsen.
Photo by Kaja Bruskeland
Photos and speech from the opening of Om natten er alle alene
OM NATTEN ER ALLE ALENE – UTSTILLINGSOPNING MARIE SJØVOLD, 19/8-2017
"Jeg er fremdeles våken. Natt etter natt har jeg vært våken. Ventet på at søvnen skal komme til de rundt meg. Lyttet til den ujevne pusten som flyter over i en rytme. I et ubemerkelig sekund er det som om noe forlater kroppene deres. Noe tungt, men på samme tid lett. Det glir over i kroppen min og sprer seg i hele rommet. Opp i taket og inn i alle de mørke krokene. Bedøvende. Jeg kjenner jeg blir tung og varm. Kjemper for å holde meg våken. De forsvinner inn i en verden jeg aldri kan ta del av. De er alene nå. Søvnen er som en liten død. Fysikken og tiden opphører. En natt kan føles som en evighet eller være over på et sekund. Søvnen er et daglig vendepunkt, en slutt og en ny start. En ventetid mellom to hendelser som er et helt liv i seg selv."
Dette er Marie sine ord. Dei heng i ramme inne i rommet her, og eg er så stolt over å få lov til å opna denne vakre utstillinga i dag. Eigentleg var det Tomas Espedal som skulle stått her no, og eg lurte på om eg skulle ta med meg lyden av pusten hans mens han søv. For nokon år sidan skulle eg laga eit lite radioportrett av han, og ofte likar eg å forrykka intervjusituasjonen litt, så eg intervjua han om natta – folk snakkar med andre stemmer om natta. På morgonkvisten fall han i søvn på sofaen sin, mens eg sat og leste den siste boka hans, og tok opp pusten hans mens han sov. Så på den måten får han vera med oss her i dag.
Eg kjenner ein gammal mann som overlevde krigen på det mest mirakuløse vis. Når han er vaken har han funne metodar for å avverga tankar han ikkje tåler. Når natta kjem, drøymer han at han slåss med ein SS-soldat. Han sparkar i søvne, og landar på golvet framfor senga si. No har han passert 90 år, og den skjøre kroppen hans tåler ikkje lenger møtet med golvet, så han har montert eit sikkerheitsnett som tar imot han, slik barnesengene har for at barnet ikkje skal falla på golvet.
Søvnen kan ta tak i det djupaste i oss, det mørkaste og det lysaste. Søvnen er dødens bror, sa Homer, men utan denne nattlege døden kan me ikkje leva. Lys og mørke – det eine fins ikkje utan det andre.
Vitskapen har slått fast at søvnen vaskar hjernen vår, tar bort flekkane frå dagen. Er me heldige får me av og til ein 90 graders kokevask og kan stå opp som kvite laken ein plukkar ned frå klessnora ein sommardag. Ofte blir det berre ein kort 30-graders vask, der flekkane frå gårsdagens fest ikkje går heilt bort. Den nyfødde søv i inntil 18 timar. Heilt til ho blir eit barn som ikkje vil sova, som strekkjer seg mot lyset som potteplantene mot sola og søvnen føles naturstridig. Mens foreldra lengtar etter å få sova; etter å sleppa seg inn i det bevisstlause rommet utan krav, der tida er oppheva.
I det blåsvarte utstillingsrommet heng eit bilete av Karsten.
Tenk deg at det er natt i Oslo. Marie sit på ein trebenk i ein tom korridor på seniorsenteret der Karsten bur. Rundt søv menneske i det som er deira siste heim, siste seng. Marie sit på benken og ventar på at Karsten skal sovna. I den høggravide magen hennar vaknar son hennar opp og startar sin dag. Marie har høyrt hjarta til det vesle barnet dunka som ei fiskeskøyte, ho har lagt handa rundt magen han ligg i - det er alt. Ho veit ingenting om han, mens han der inne i mørket, alt er sin eigen vesle person. Snart vil han strekkja seg mot lyset: livets lengsel etter livet.
Inne på rommet sitt har Karsten sovna. Han har fortalt Marie om familien sin, kor stolt han er av ungane. Karsten har berre nokre få månadar att å leva. Huda er mjuk over panna, og eg lurar på kva film han spelar på sin indre skjerm, i dette øyeblikket der ingenting anna fins. Kanskje frå reisa til Bali, den gongen han blei fotografert med ein ape på armen? Eller frå ein tur på skøyter når isen hadde satt seg og kroppen enno var frisk og sterk?
Biletet av Karsten heng saman med to landskapsbilete tatt på natta, så mørke at dei nesten går i oppløysing. Alt som lever søv. Jord og himmel søv, blomar lukkar seg, fuglar stilnar på ein streng. Slik blør den eine dagen inn i den andre. Natta smeltar bort og sola skal stå opp.
Gratulerer med ei fantastisk utstilling Marie. Takk for at du tar oss varsomt inn i dei romma som vanlegvis tilhøyrer natta, og deler det med oss.
Exhibition // Om natten er alle alene
VERNISSAGE BÆRUM KUNSTFORENING
MARIE SJØVOLD - Om natten er alle alene
Lørdag 19. august kl. 12.00
Kari Hesthamar åpner utstillingen.
Utstillingen består av fotografier og video, og skildrer den unike stemningen, intimiteten og tilstanden som oppstår på natten – mellom mørket og lyset, drøm og virkelighet. Dette er første gang prosjektet stilles ut i Norge.
OM NATTEN ER ALLE ALENE
“Vargtimmen är timmen mellan natt och gryning. Det är timmen då de flesta människor dör, då sömnen är djupast, då mardrömmarna är verkligast. Det är timmen då den sömnlöse jagas av sin svåraste ångest, då spöken och demoner är mäktigast. Vargtimmen är också den timme när de flesta barn föds.” – Ingmar Bergman, Vargtimmen
Jeg er fremdeles våken. Natt etter natt har jeg vært våken. Ventet på at søvnen skal komme til de rundt meg. Lyttet til den ujevne pusten som flyter over i en rytme. I et ubemerkelig sekund er det som om noe forlater kroppene deres. Noe tungt, men på samme tid lett. Det glir over i kroppen min og sprer seg i hele rommet. Opp i taket og inn i alle de mørke krokene. Bedøvende. Jeg kjenner jeg blir tung og varm. Kjemper for å holde meg våken. De forsvinner inn i en verden jeg aldri kan ta del av. De er alene nå. Søvnen er som en liten død. Fysikken og tiden opphører. En natt kan føles som en evighet eller være over på et sekund. Søvnen er et daglig vendepunkt, en slutt og en ny start. En ventetid mellom to hendelser som er et helt liv i seg selv.
-Marie Sjøvold
OM UTSTILLINGEN
Vi mennesker bruker en tredjedel av livene våre på å sove, det er en hverdagsmagi, et mareritt og en livsviktighet som er verdt å fokusere mer på. Søvnen og natten er Marie Sjøvold sitt utgangspunkt for å fotografere mennesker og landskap i utstillingen Om natten er alle alene . Utstillingen består av fotografier og video, og skildrer den unike stemningen, intimiteten og tilstanden mellom drøm-og-virkelighet, lys og mørke, som oppstår i deres hjem, sinn og nærmeste omgivelser på natten og i gryningen.
Prosjektet er støttet av Fritt Ord og ble påbegynt da Sjøvold deltok i Norwegian Journal of Photography#1. Flere av fotografiene er publisert i boken Norwegian Journal of Photograhy#1 (Journal Forlag). Dette er første gang prosjektet stilles ut i Norge.
Tronsmo book launch
A big thank you to all the wonderful people that came to our book launch at Tronsmo. You made the evening magic!
Review by Mona Pahle Bjerke
Listen to the review of the exhibition Oppvåkning by Mona Pahle Bjerke.
March 21st: BOOK RELEASE OPPVÅKNING in Oslo
I welcome you all to the Oslo release of the book Oppvåkning/Awakening at Tronsmo Bookstore at 16.30. The book is a collaboration between Josefine Klougart, Arne Vinnem, Charlotte Thiis-Evensen, Eivind Buene and me, made in connection with our exhibitions at Kristiansand Kunsthall and Kunsthall Grenland.
All the artists will be present to talk about the book and the prosess of the collaboration.
The book is made with support from Fritt Ord, Norske Fagfotografers Fond, Kristiansand Kunsthall and Kunsthall Grenland.
Review by Nina Strand
Thanks to Nina Strand for writing about our book Oppvåkning in Dagbladet.
Review about "De krøp inn i sin fars søvn".
Thanks to Sonia Anita Jensen for writing about my grandfathers story from second world war. This is the story that started the project "De krøp inn i sin fars søvn", which is exhibited at Kunsthall Grenland until the 12th of March 2017.
Documentation photo: Tor Simen Ulstein
Book Launch of the publication GR-02092017 at Fotogalleriet, Oslo.
Come to the book launch of the publication GR-02092017 Thursday the 9th of February at Fotogalleriet, Oslo.
In this attempt to do a re-make of the image archive of The Golden Records the curator Silja Leifsdottir has invited 12 co-curators, each nominating a list of artists for the publication. The publication aims to create an anthology that can tell a story about who we are / were and what we want to leave behind us from an contemporary photographic perspective, with the material in The Voyager Golden Records as backdrop.
List of participating artists:
Adam Fuss / Adam Golfer / Adam Jeppesen / Alec Soth / Alejandra Laviada / Alejandro Cartagena / Aleksander Rodchenko / Ana-Maria Preduț / Andrew Hammerand / Anne Collier / Annika von Hausswolff / Anouk Kruithof / Arseny Zhilyaev / Awoiska van der Molen / Basel Abbas and Ruanne Abou-Rahme / Beatrix Pang / Bjarne Bare / Bogdan Bordeianu / Brud / Carolyn Drake / Chen Kun Hui / Ching Chin Wai / Christina Leithe Hansen / Daisuke Yokota / Daniel Stier / David Fathi / Denes Miklosi / Doug Dubois / Eliza Hutchison / Emil Salto / Espen Gleditsch / Espen Tveit / Eva Stenram / Federico Ciamei / Francesca Catastini / Giulia Mangione / Godwin Koay / Guadalupe Ruiz / Guy Tillim / Hajime Kimura / Ingrid Eggen / Jaap Scheeren / Jetmir Idrizi / Judith Joy Ross / Ka-Man Tse / Katrin Koenning / Kiluanji Kia Henda / Lau Wai / Lina Selander / Lisa Oppenheim / Lorena Guillen Vaschetti / Lorenzo Vitturi / Lucas Blalock / Mame-Diarra Niang / Marianna Dellekamp / Marie Sjøvold / Mariela Sancari / Marwa Arsanios / Matt Lipps / Mihai Șovăială / Mikhael Subotzky / Ming Wong / Morten Andenæs / Mårten Lange / Nadia Mounier / Nico Krebs & Taiyo Onorato / Nicu Ilfoveanu / Ola Rindal / Oleg Samoilov / Patricia Piccinini / Peter Puklus / Pieter Hugo / Pipilotti Rist / Preben Holst / Sabelo Mlangeni / Sandrine Lopez / Setareh Shahbazi / Shimpei Takeda / Shirana Shahbazi / Sonja Thomsen / Susan Derges / Sveinn Fannar Jóhannsson / Tereza Zelenkova / Torbjørn Rødland / Tracey Moffatt / Trevor Paglen / Veronica Gerber Bicecci / Vik Lai / Vittorio Mortarotti / Viviane Sassen / Vlad Albu / Vojtech Veskrna / Wawi Navarroza / Wendy Ewald / Wolfgang Tillmans / Yafei Qi / Yakov Chernikhov / Yamamoto Masao / Yvonne Todd
List of participating co-curators:
Charlotte Cotton, Pippa Milne, Edson Chagas, Nina Strand, Mariela Sancari, Mahmoud Khaled, Shimpei Takeda, Tim Clark, Ivan Galuzin, Alina Șerban, Beatrix Pang, Anouk Kruithof
For more information about the exhibition WHAT REMAINS:
https://www.facebook.com/events/1655205784773758/
In this attempt to do a re-make of the image archive of The Golden Records the curator Silja Leifsdottir has invited 12 co-curators, each nominating a list of artists for the publication. The publication aims to create an anthology that can tell a story about who we are / were and what we want to leave behind us from an contemporary photographic perspective, with the material in The Voyager Golden Records as backdrop.
The publication GR-02092017 accompanies the exhibition WHAT REMAINS and includes work by over 100 photographers and artists, amongst them Adam Jeppesen, Alec Soth, Annika von Hausswolff, Anouk Kruithof, Daisuke Yokota, Emil Salto, Espen Tveit, Lina Selander, Lorenzo Vitturi, Lucas Blalock, Pieter Hugo, Pipilotti Rist, Torbjørn Rødland, Tracey Moffatt and Wolfgang Tillmans.
The exhibition and publication is inspired by the Voyager Golden Records, an archive established in 1977 and sent out into space as a coded record, intended as a greeting to extraterrestrial life and/or our future descendants. The record was placed on board the Voyager spacecraft and is currently orbiting in space, not heading toward any particular star, but estimated to pass within 1.6 light-years of the star Gliese 445, currently in the constellation Camelopardalis, in about 40,000 years. The project was directed by NASA in collaboration with the astronomer and writer Carl Sagan and his team. This archive contains a choice of sounds, music, images and greetings in 54 different languages and a speech from the president of USA at that time, Jimmy Carter. All intended to represent the diversity of life and culture on Earth. In addition to this, 118 photographs where selected to fill in the gaps of unique information about our civilization and who we are that the other aspects could not.
The first picture in the Golden Records archive is of a calibration circle. The idea behind it was to start the story with a simple geometrical form, something easy. The diagram on the cover of the record, which is supposed to show how the audio signal is to be reconverted back to video, also ends with a picture of a circle. Thus, if the recipients follow the instruction correctly, the first image they reproduce will be the circle shown on the cover of the record. This will supposedly tell them they are proceeding correctly in addition to confirming the ration of height to width.
Even though there has been put a lot of thought into simplifying things, everything becomes abstract when it is taken out of its own time and context. There are several ways to read the calibration circle, one being that there is only one correct way to see things. But it could also be read as a reminder that it is important to calibrate our own perception when looking at something or someone. Ideally, like a device that made all things universal and timeless, like a pair of special sunglasses.
Grappling with history whilst attempting to map the current also involves forecasting about—and in some respects producing —the future. The responsibility is daunting, because for every story you choose to tell, there is a story that is not told. Not knowing who your audience is, makes it an even bigger challenge, but it is important to continue to do so, because no ones sends a message on a long journey without a positive hope for the future, for it being a future, and an audience.
To the questions of who the Earth’s habitants are, there are of course as many answers as there are people. The power lies with the storyteller, in this case Carl Sagan and NASA, thus the archive becomes, among other things, a view on the world from the eyes of America.
https://www.facebook.com/events/232066710535442/
Artist Talk at Hå gamle Prestegard
Sunday the 15th of January, I will travle to Hå Gamle Prestegard to talk about “While we were sleeping” in the exhibition THEY TAKE YOUR PHOTOGRAPH. YOU COME INTO EXISTENCE. Hope to see you there. There will be a presentation of the group exhibition before I talk about the work “While we were sleeping” .
Exhibition at Kunsthall Grenland
The exhibition Oppvåkning will open at Kunsthall Grenland on the 11th of February, 2017.
In this exhibition with the title Oppvåkning/Awaikening you will find work by Arne Vinnem, Charlotte Thiis-Evensen and me.
The exhibition will be open until the 12th of March and you are all welcome!
For more info read here:
Oppvåkning/Awakening in Objektiv Magazine
Here is an interview with Charlotte Thiis-Evensen and Josefine Klougart about our collaborative book project Oppvåking/Awakening by Lisa Andrine Bernhoft-Sjødin.
Documentation photos by Arne Vinnem.
Read here:
Interview with OFKS
Here you can read an interview about my work "De krøp inn i sin fars søvn" and "In person" done for OFKSFOTO. It is only in Norwegian language.
Oppvåkning by Charlotte Thiis-Evensen, Marie Sjøvold, Josefine Klougart, Arne Vinnem, Eivind Buene
I forbindelse med utstillingen Oppvåkning i Kristiansand Kunsthall og Kunsthall Grenland lanseres også en bok med samme tittel. Utgivelsen er laget av Charlotte Thiis-Evensen, Marie Sjøvold, Arne Vinnem, Eivind Buene og Josefine Klougart. Istedenfor å samle utstillingens verk i en felles katalog, ville kunstnerne undersøke hva som skjer når boken, og prosessen av å lage bok, former utstillingen. Bokens transmediale innhold undersøker hvordan de forskjellige kunstneriske språkene og tilnærmingene (prosa, fotografi, noter, brev) påvirker hverandre og hvordan det tillegger hvert bidrag nye nivåer av innhold og mening. Boken tar metodisk utgangspunkt i måten en brettetegning er laget på. Hver kunstner ga et bidrag og limte/tegnet/noterte det inn i en bok som så gikk på rundgang. Boken har blitt omdesignet med fokus på å bevare originalbokens taktile og fysiske prosess. Den er bundet inn for hånd med japansk innbinding av kunstnerne selv og gis ut i et opplag på 500 nummererte bøker. Boken kan kjøpes på Kristiansand Kunsthall eller her.
Utgivelsen av boken Oppvåkning er støttet Fritt Ord, Norske Fagfotografers Fond, Kristiansand Kunsthall og Kunsthall Grenland.
Exhibition at Hå Gamle Prestegard
VELKOMNE TIL OPNING AV NYE UTSTILLING PÅ
HÅ GAMLE PRESTEGARD
LØRDAG 26. NOVEMBER KL. 14.00r
Signe Marie Andersen, Kristoffer Eliassen, Katinka Goldberg, Helle Grøndahl, Hilde Krohn Huse, Tine Isachsen Og Sara Tanderø, Marie Sjøvold,
Vigdis Storsveen
THEY TAKE YOUR PHOTOGRAPH. YOU COME INTO EXISTENCE.
fotografi, video, installasjon
Opning ved Christine Hansen
Etter opninga blir det performance av Helle Grøndahl med tittelen Explaining Trans* to a Dead Wig (They take your photograph and you come into existence).
http://www.hagamleprestegard.no/
«Subjektet rommer et ukjent antall identiteter og mulige narrativer – betrakteren lar seg lede, og har et begrenset utvalg korrektiver. Den selviscenesettende kunstneren går inn i bildet og blir til noe annet – både virkelig og fiktiv, bekreftende og normoppløsende.»
(Line Ulekleiv i utstillingskatalogen)
Utstillinga They take your photograph. You come into existence syner korleis somme kunstarar vel å nytte seg sjølv i eigen kamerabaserte kunst. Det kan vera i sjølvanalyse av eigen kropp, om identitet, om sosiale eller samfunnsaktuelle tema.
Kvifor er det slik at somme kunstnarar nyttar sin eigen kropp i eigen kunst? Sjølv om dette er noko enkelte kunstnarar alltid har gjort, var det først med postmodernismen at dette vart vanleg meir utbredt.
Kva samanhengar finnes det mellom identitetsdanning og iscenesetjing av sjølvet? Er identitet noko som blir konstruert eller er det noko me har?
Ein av grunnane til å fokusera på kroppen i kunsten er at samfunnet generelt er oppteken
av kropp og individ. Fjernsyn, aviser og ikkje minst Internett er ein arena for dyrking av individet og eksponering av kropp og det menneskelege sjølvet.
Før var identitetsdanninga noko som skjedde meir eller mindre automatisk gjennom generasjonane. I eit globaliset samfunn med større økonomisk-, og for mange, sosial fridom, er desse mønstra oppheva og det er meir opp til kvar enkelt å bestemma kva ein vil med livet sitt. Med dette følgjer større individuell fridom, og større press. I tillegg handlar det om å definera seg sjølv.
Dei inviterte kunstnarane arbeider med ulike uttrykk og representerer eit utval av det mangfaldet av kunstnarar som nyttar seg sjølv i eigen kunst i dag. Kunstnarane i utstillinga er representert med videoverk, fotografi, lydinstallasjon og collage.
I samband med utstillinga er det laga ein utstillingskatalog med tekst frå alle kunstnarane der dei har skrive om korleis dei sjølv arbeider med eigen kropp i kunsten sin. Skribent, kritikar og redaktør Line Ulekleiv har skrive hovudteksten til katalogen.
Exhibition at Kristiansand Kunsthall
On Saturday 5th of November I opened the exhibition "Oppvåkning/Awakening" at Kristiansand Kunsthall together with Charlotte Thiis-Evensen and Arne Vinnem. For over a year each one of us have been working on separate exhibitions with a common theme: Sleep and awakening. You can see the work in Kristiansands three art halls.
For this exhibition I am showing the new series of work "De krøp inn i sin fars søvn" and "In Person". I am exhibiting video, photography and sound installations. The experience of the exhibition changes with the light, or lack of light, from the beautiful windows of the space. So if you have the possibility, please see the exhibition both when the sun is up and after the dark has fallen.
The work is supported by Fritt Ord and Kulturrådet/Diversestipendet.
From the opening at Kristiansand Kunsthall. "De krøp inn i sin fars søvn". Photography and video installation.
From the opening at Kristiansand Kunsthall. "De krøp inn i sin fars søvn". Photography and video installation.
From the opening at Kristiansand Kunsthall. "In Person".
From the opening at Kristiansand Kunsthall. "In Person".
From the opening at Kristiansand Kunsthall. "De krøp inn i sin fars søvn". Sound installation.
Exhibition at aff Galerie Berlin
Friday the 29th of April one of my images from "Dust Catches Light" will be exhibited at the group exhibition "Keep Your Eyes Peeled II" at aff Galerie in Berlin.
https://www.facebook.com/events/837205093050924/
Unfortunately I will not be present at the opening myself, but please stop by from 19.00 to view works by Michael Ackerman, Arnau Blanch, Stéphanie Bonn, Verena Brüning, Olga Bubich, Jaane Christensen, Pierre Defaix, Anna Eckold, Sibylle Fendt, Kathrin Ganser, Joachim Gern, Mika Gröber, Ulrich Hagel, Samuel Henne, Fred Hüning, Lioba Keuck, Constantin Köster, Tobias Kruse, Alexander Labrentz, Sebastian Lange, Inga Alice Lauenroth, Kolja Linowitzki, Tatsiana Lisovskaja, Jonas Maron, Kevin Mertens, Marielle Viola Morawitz, Patricia Morosan, Lene Münch, Juli Nazarova, Jana Ritchie, Ulrich Rüger, Thomas Sandberg, Laura Yawira Scheffer, Julia Schiller, Anna Charlotte Schmid, Valerie Schmidt, Ina Schröder, Tanya Shcherbinina, Marie Sjøvold, Julia Smirnova, Kate Smuraga, Christoph Soeder, Sarah Straßmann, Katrin Streicher, Ingo Taubhorn, Roselyne Titaud, Andreas Trogisch, Kathrin Tschirner, Alexa Vachon, Alexander Veledzimovich, Kahro Vrij, Franca Wohlt & Ulrich Wüst.
A big thanks to Mika Gröber and the team at aff Galerie.